Strona 1 z 1

Zakłócenia

: 2016-02-23, 16:47
autor: smugler
Zlazłem takie coś na necie. Może komuś się przydać.
Page 1
Zakłócenia Zakłócenie jest to każdy sygnał poza użytecznym. Powstawanie Zakłócenia odbioru mogą powstawać w różnych urządzeniach: instalacji zapłonowej, alternatorze, komputerach sterujących pracą silnika i kontrolujących samochód, urządzeniach wtrysku paliwa, przetwornicach od lamp, instalacji alarmowej i tak dalej. Postaram pokrótce je przedstawić. Trzeszczenie, ostre trzaski zależne od obrotów silnika – im wyższe obroty tym szybciej trzeszczy. Pochodzenie – instalacja zapłonowa, a konkretnie obwód wysokiego napięcia od cewek zapłonowych do świec. Występuje wyłącznie w silnikach benzynowych. Sposób ochrony – trudno to wyeliminować, ale pomaga wymiana przewodów wysokiego napięcia na nowe oraz użycie końcówek (tzw fajek) z ekranem. Tutaj uwaga – NIE WOLNO samodzielnie ekranować kabli wysokiego napięcia, gdyż zmienia się charakterystyka układu – wtedy zmienia się pojemność przewodów a z nią czas i energia iskry a to wpływa na proces spalania paliwa w silniku. W nowych samochodach jest to rzadkie żródło zakłóceń, bowiem nowoczesne obwody wysokiego napięcia stosowane w samochodach z wtryskiem paliwa są odpowiednio projektowane. Filtr przeciwzakłóceniowy włączony na kablu zasilającym raczej niewiele pomaga, bowiem odbierane są przeważnie przez antenę. Dobrze wykonany filtr NB (Noise Blanker) częściowo pomaga. Brzęczenie (dość niskie dźwięki) zależne od obrotów silnika Pochodzenie – układ wtrysku paliwa. Bardzo trudne do wyeliminowania, bowiem nie można nic przy nim manipulować w celu odkłócenia. Sposób ochrony - Czasami pomaga filtr przeciwzakłóceniowy na kablu. Noise Blanker nie daje sobie rady, bo zakłócenia nie mają charakteru krótkich impulsów o stromych zboczach. Gwizdy zależne od obrotów silnika Pochodzenie – alternator. Zakłócenia przeważnie przenoszą się przez zasilanie. Sposób ochrony: – odkłócenie alternatora za pomocą dedykowanych kondensatorów przeciwzakłóceniowych instalowanych przy samym alternatorze. Między złącze od alternatora do akumulatora (najgrubszy kabel) a masę alternatora trzeba założyć kondensator, typowy to jest 100 nF lub 250 nF (0,25 mikrofarada). Trzeba używać odpowiednio wykonanych dedykowanych „samochodowych”, bowiem w tak trudnych klimatycznie i mechanicznie warunkach zwykłe „elektroniczne” nie będą pracowały długo i dobrze. – Użycie filtra przeciwzakłóceniowego przy przewodach zasilania do radia CB. – Sprawdzenie czy nie ma problemów z masą przy antenie (sprawdzić omomierzem czy masa kabla jest połączona z karoserii). – Jeśli antena jest mocowana w otworze klapy bagażnika, należy przeprowadzić osobne grube przewody połączone między podstawą anteny (masą anteny) a masą karoserii (nie klapą ale resztą karoserii obok zawiasów). Problem może wynikać stąd, że w niektórych samochodach klapa bagażnika może być połączona z masą tylko za pomocą kabli zasilających światła, gdyż zawias jest izolowany. Na tych kablach elektrycznych mogą przenosić się także zakłócenia. – Poprowadzenie zasilania wprost od akumulatora (zalecane w każdym przypadku).
Page 2
Jeśli gwizd jest słyszalny przy głośności skręconej na minimum, znaczy to, że zakłócenia są odbierane przez zasilanie – zatem filtr powinien pomóc. Szczególnie wrażliwe na zakłócenia są radia z rodziny President Jimmy, Johnny i Harry (lub podobne marki UNIDEN) oraz Cobra 19 plus. Przenoszenie sygnału zakłócającego przez przewód masy jest dokuczliwe gdy między masą anteny a kablem minusowym występuje różnica potencjałów – może to mieć miejsce przy zamocowaniu anteny w otworze na klapie bagażnika przy niepewnym połączeniu masy. Radia, które nie mają obudowy połączonej z minusem (na przykład Alan 87 czy SuperCheetach) są mniej wrażliwe na ten problem. Szumy i piski, czasem trzaski niezależne od obrotów silnika, ale zależne od innych czynników Pochodzenie – elektronika samochodu lub inne urządzenia Typowe źródła: – Renault Laguna oraz Megane – elektronika od czytnika karty, po włożeniu karty zakłócenia (szum i brzęczenie) pojawiają się w okolicach 19 kanału. Odkłócenie bardzo trudne. – Różne marki - elektronika alarmu i centralnego zamka – po zamknięciu drzwi zmienia się kanał, poziom i ton zakłóceń. Odkłócenie jest trudne. Czasami pomagają pierścienie zaciskane na przewodach zasilających te elementy. – Opel Astra – ABS – brzęczenie przy hamowaniu. Można zastosować filtr przy odbiorniku, przy samej instalacji od ABS nie wolno nic modyfikować. – wszystkie marki – trzeszczenie i brzęczenie przy włączeniu wycieraczek – silnik wycieraczek. Można go odkłócić za pomocą typowych kondensatorów przeciwzakłóceniowych instalowanych blisko silnika, ale wymaga to doświadczenia i nie każdy elektryk wykona to dobrze. – Instalacja gazowa drugiej generacji – stały szum lub brzęczenie po przełączeniu na gaz. Zakłócenia są generowane przez emulator sondy lambda, który produkuje piłokształtne przebiegi. Czasem pomaga ekranowanie kabli od instalacji gazowej do poszczególnych elementów. Można zastosować prosty filtr przeciwzakłóceniowy przy przewodach zasilających komputer oraz elementy wykonawcze instalacji gazowej. – Instalacja gazowa trzeciej i czwartej generacji – brzęczenie przy pracy na gazie zależne od obrotów silnika – generator sterowania wtryskiwaczami gazu. Przewody można zaekranować, można także zastosować filtr jak wyżej. – Różne marki – szum przy włączeniu świateł – przetwornice od lamp ksenonowych. Bardzo trudne do odkłócenia źródło zakłóceń ze względu na dużą amplitudę. Trzeba zastosować solidne filtry (tryfilarny wraz z kondensatorem 470 nF sprawdzi się) między przetwornicami a zasilaniem, możliwie blisko przetwornicy. Należy sprawdzić połączenie obudowy przetwornic z masą. Można także zaekranować kable wysokiego napięcia między przetwornicą a lampą. Najwięcej zakłóceń przenosi się przez zasilanie, filtr przy zasilaniu CB radia także pomaga znacząco. – Brzęczenie i trzaski podczas jazdy zależne od ukształtowania terenu – autopoziomowanie świateł. Pomaga założenie pierścieni ferrytowych na przewody od serwa do silniczków w reflektorach. Można także zastosować filtr przy radiu. – Zakłócenia (burczenie, piski) po wrzuceniu wstecznego biegu – odległościomierz cofania. Nie ma sensu odkłócać, bo przy cofaniu radia CB raczej się nie używa. Przykłady filtrów:
Page 3
Najprostszy często sprzedawany filtr: Cewka – kilkanaście zwoi na rdzeniu ferrytowym, kondensator około 470 nF. Małe usprawnienie – użyć trzech kondensatorów równolegle – jeden o pojemności 470 nF oraz drugi o pojemności 470 mikrofaradów trzeci o pojemności 4,7 nF, równolegle do kondensatorów wlutować opornik 1 kiloom. Uwaga na prawidłową polaryzacje kondensatora (plus do plusa). Zamiast kilkunastu zwoi na pręcie, lepiej użyć pierścieniowego rdzenia. Bardzo dobry filtr tryfilarny. Na możliwie dużym i jak najciemniejszym rdzeniu nawinąć tryfilarnie (jednocześnie trzema przewodami) jak najwięcej zwojów. Całość połączyć jak na rysunku powyżej. Filtr ten usuwa sporo zakłóceń, ale ma jedną ważną wadę – w przypadku problemów z masą, może powodować wzrost zniekształceń przenoszonych przez przewód antenowy. Gotowy filtr od telewizora (monitora). Na giełdach można czasami kupić gotowy moduł filtru sieciowego od starych polskich telewizorów. Filtr ten składa się z dławika nawiniętego w odpowiedni sposób na dobrej jakości rdzeniu ferrytowym oraz z kondensatora styrofleksowego o odpowiedniej pojemności. Filtr ten nadaje się do radia CB o niedużej mocy (do 2A poboru prądu), filtruje zakłócenia o wysokich częstotliwościach. Równolegle do zastosowanego kondensatora należy wlutować kondensator elektrolityczny 470 mikrofaradów na napięcie co najmniej 25V zachowując prawidłową polaryzację. Odkłócanie na przewodach Urządzenia w samochodzie generujące zakłócenia można odkłócać dodatkowo instalując pierścienie ferrytowe przeznaczone do zaciskania na przewodzie zasilającym. Pierścień taki składa się z dwóch połówek ferrytu w plastikowej obudowie z zatrzaskiem. Po włożeniu przewodu wewnątrz połówki rdzenia należy zatrzasnąć obudowę dociskając pierścień do przewodu. Całość jest dość skuteczna, zmniejsza zakłócenia o około 1S

Zakłócenia

: 2016-02-23, 17:01
autor: Lagunasnk16
Najpierw trzeba to przeczytać :mrgreen:

Zakłócenia

: 2016-02-28, 23:02
autor: Mayor7
Niezły tekst. Ja polecam się zapoznać.

Zakłócenia

: 2016-02-29, 00:22
autor: kedar1
podaj źródło

Re: Zakłócenia

: 2016-02-29, 10:13
autor: Szpadyzor11
kedar1 pisze:podaj źródło
Nie wiem gdzie kolega znalazł, ale ja to częściowo tu widzę
http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=23086.0

Zakłócenia

: 2016-03-03, 12:33
autor: ansta92dn
no trochę do czytania jest :) :evi:
mam nadzieję że przydatne (na bank tak) :rofl:

Zakłócenia

: 2016-03-21, 10:14
autor: culpa
działa wam ten link? bo mi nie

Re: Zakłócenia

: 2016-03-21, 10:36
autor: Lagunasnk16
culpa pisze:działa wam ten link?
Działa u mnie

Re: Zakłócenia

: 2016-03-23, 09:27
autor: myszaty
u mnie też działa :)

Zakłócenia

: 2016-04-15, 13:15
autor: uelce
Mi nie działa: Internal Server Error (500)

Zakłócenia

: 2016-04-15, 13:33
autor: Speed
U mnie bez problemu.

Zakłócenia

: 2016-04-15, 14:32
autor: Lagunasnk16
Sprawdziłem raz jeszcze i bez zmian - działa bez problemu.